Valmistamme ohjelmistopäivitykset Audiin, Volkswageniin, Seatiin ja Skodaan.

Suunnittelemme ohjelmistomuutokset alusta loppuun itse. Emme siis ole ”isojen ohjelmistotalojen” jälleenmyyjä, niinkuin 90% ohjelmistopäivityksiä tarjoavista yrityksistä Suomessa. Kehitystyössä hyödynnämme omaa tehodynamometriä, sekä uusimpia teknisiä apuvälineitä.

Meille tärkeintä on asiakastyytyväisyys, siksi meillä on ohjelmilla viikon tyytyväisyystakuu – jollei ohjelma vastaa odotuksiasi, palautamme autosi takaisin vakioksi ja rahat takaisin.

Muutamia faktoja ohjelmistomuutoksista:

Mikä ”lastuttaminen”, ”teholastu”,  ”chiptuning”, ”ohjelmointi”, ”teho-ohjelmointi”, ”optimointi”?

Kaikilla näillä tarkoitetaan moottorin tehon ja vääntömomentin nostoa.

Miten toimenpide tehdään käytännössä?

Tekotapoja on käytännössä kolme: moottorinohjainlaitteen (ECU) uudelleenohjelmointi OBD-portin kautta. Toimenpiteessä moottorinohjainlaitteen muisti luetaan OBD-portin kautta tietokoneelle ja muokataan toiveiden mukaan, jonka jälkeen muutettu ohjelma kirjoitetaan takaisin. Kyseistä tapaa pystytään hyödyntämään lähes kaikkiin nykyaikaisiin ajoneuvoihin.

Muistipiirien vaihto ohjeinlaitteen sisään. Ns. perinteinen tapa jossa muistipiirit vaihdetaan fyysisesti ohjainlaitteen sisään. Käytetään vanhempien ajoneuvojen yhteydessä joissa OBD-ohjelmointi ei ole madollista.

Kauanko asennus kestää?

Asennusaika vaihtelee ajoneuvon ja asennustavan mukaan tunnista päivään. Keskimäärin toimenpide vie noin 2-4 tuntia. Suoritamme aina ennen ja jälkeen asennuksen vikamuistien luvun, sekä koeajon mahdollisten vikojen löytämiseksi. HUOM! Viallista autoa ei kannata virittää vaan se täytyy korjata ensin!

Miksi tehdas ei ota kaikkia tehoja irti jos se on niin helppoa?

Joissain tapauksissa se ottaakin, usein moottorisarjan tehokkaimmasta ei saada juurikaan lisää.

Esimerkkinä VAG 2.0 TDI commonrail diesel, jota käytetään transporter T5 mallisarjassa. Moottoriperheeseen kuuluu 4 tehoversiota:
– caaa 83 hp ja 220 Nm
– caab 102 hp ja 250 Nm
– caad 114 hp ja 250 Nm
– caac 138 hp ja 340 Nm

Moottorien tunnus on caa ja siis viimeinen kirjain määrää tehoversion. Eli siis runkomoottori on kaikilta mekaanisilta osilta identtinen ja tehdas on ohjelmalla valinnut halutun tehon. Mutta joissakin tapauksissa kuten ko. tapauksessa on silti eroja esim. vaihdelaatikoissa caaa, caab ja caad moottorien yhteydessä käytetään viisivaihteista vaihteistoa, jonka kytkin ja vauhtipyörä kestää maksimissaan 140 hp ja 340 Nm vaikka moottorista voitaisiinkin ottaa enemmän. Kun taas caac moottorin kohdalla käytössä on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai 7-portainen dsg, jotka kestävät ottaa moottorin koko potentiaalin käyttöön, jolloin lopputulokseksi saadaan 170 hp ja 400 Nm. Eli lastutuksessa tulee tuntea koko auton tekniikka eikä vain moottori!

Toinen olennainen tekijä on päästöt. CO2 määrää nykyisin käyttö- ja autoveron tason ja suurin tekijä CO2 päästöön on teho. Tästä syystä tehdas monesti tarjoaa eri tehoversioita ”keinotekoisesti” kuristettuna, jolloin auton osto- sekä käyttökustannukset ovat matalammat.

Mitä teho-ohjelmoinnilla saavutetaan?

Suurempi moottorin teho sekä vääntömomentti, sekä suurimmassa osassa tapauksista pienentynyt polttoaineenkulutus. Pystymme tarvittaessa kustomoimaan ohjelman asiakkaan toiveiden mukaan. Esimerkiksi vaihteiden välitykset on suunniteltu keskieuroopan tiestölle, jossa nopeusrajoitukset voivat olla korkeammat kuin Suomessa. Ajettaessa 80km/h ei joissain tapauksissa pystytä hyödyntämään mahdollista kutosvaihdetta, jolloin ohjelmoinnilla voidaan lisätä vääntömomenttia pienille kierroksille ja kaikki vaihteet voidaan paremmin hyödyntää.

Vaikuttaako lastutus tehdastakuuseen?

Lyhyt vastaus on KYLLÄ. Valmistajalla on oikeus evätä takuu moottorin ja voimansiirron osalta jos ohjelmistoa on muutettu.

Näkeekö valtuutettu huolto että auton ohjelma on vaihdettu?

KYLLÄ! Älä tule huijatuksi, sillä moni ohjelmia myyvä taho vakuuttaa ettei ns. ”merkkiliike” näe ohjelmistomuutosta, mutta se on valetta. Ohjelmistomuutos voidaan tunnistaa monesta eri asiasta kuten: merkkitesterin tehon nosti testillä. Katsomalla mitta-arvoista syöttömäärä, ahtopaine, sylinterintäytös, vääntömomentti yms… VAG-konsernilla käytössä jopa TD1 merkinnän antava automaattinen tuningdetection, kun testeri kytketään autoon esim. vikamuistin lukemiseksi se tarkastaa käyttäjän tietämättä moottorin ohjelman ja jos sitä on muutettu se tunnistaa sen ja lähettää tehtaan palvelimelle TD1 ”tägin” ja sitä kautta mahdolliset takuut voidaan evätä.

Onko ohjelmistomuutos turvallista?

Oikein tehtynä kyllä. On kuitenkin huomioitava, että nykyiset moottorinohjaukset ovat hyvin monimutkaisia ja vaativat paljon tietotaitoa ja laitteistoa, jotta muutokset voidaan tehdä oikein ja pitää huoli siitä että ne eivät aiheuta vaurioita. On olemassa moottori- ja vaihteistomalleja joissa tehdas on ottanut kaiken tehon joka turvallisesti voidaan ottaa ja näihin malleihin emme ohjelmia myy, koska tiedämme että se tulee lyhentämään käyttöikää dramaattisesti tai aiheuttamaan vaurioita.

Vaikuttaako ohjelmointi vakuutukseeni?

Todennäköisesti kyllä, mutta se tulee käyttäjän selvittää omalta vakuutuksen tarjoajalta.

Pitääkö auto muutoskatsastaa ohjelmoinnin jälkeen?

Kyllä. Se on hyvin tapauskohtaista ja asiakkaan tulee selvittää ko. menettely itse omaan autoonsa.

Laskeeko kulutus ohjelmoinnin myötä?

Joissakin tapauksissa kyllä, mutta varsinkin nykyaikaisissa diesel-moottoreissa kulutus on jo todella alhainen ja pelkällä ohjelmalla sitä on vaikea tiputtaa niin paljon että se olisi oikeasti syy ottaa ohjelmapäivitys. Emme halua antaa katteettomia lupauksia kulutuksen laskun suhteen, koska se riippuu kymmenistä eri asioista kuten:
– Ajotyyli
– Rengaspaineet
– Moottorin yleinen kunto
– Polttoaineen laatu
– Ajo-olosuhteet ym.

Tästä syystä on mahdotonta antaa jollekin tietylle auto- ja moottorimallille mitään prosentuaalista polttoaineen laskua. Tästä syystä emme yritä tarjota mitään sen kummempia ”eco” ohjelmia….

Todetaanko auton toimivuus ennen ja jälkeen ohjelmoinnin vai laitetaanko ohjelma vain sisään?

Tarkastamme auton aina ennen ohjelmointia esim. vikamuistit, ohjearvot, ahtopaineohjaus ym. Ohjelmoinnin jälkeen koeajolla varmistetaan lukemalla testerillä tärkeimmät parametrit, jotta voidaan olla varmoja auton ja ohjelman toimimisesta suunnitellulla tavalla.

Jos autossa on tiedossa jo jokin vika?

Viallista autoa ei voi virittää, vaan se tulee korjata ensin! Kerrothan meille jo ennen ajanvarausta, jos epäilet, että autossasi on joku vika.

EGR + DPF poistot?

EGR = Pakokaasujen takaisinkierrätys, DPF = hiukkassuodatin. Näitä poistoja kysellään meiltä todella paljon, mutta emme niitä suorita muutamasta syystä. Kaikissa uudemmissa diesel-autoissa on jo hiukkassuodatin ja auto tarvitsee egr:ää sen hiukkassuodattimen regenerointiin (karstanpolttoon) ja jos egr:n poistaa käytöstä, niin regenerointitapahtuma häiriintyy, mikä saattaa johtaa siihen, että hiukkassuodatin tukkeutuu nopeammin kuin ehjässä autossa. No miksi ei sitten voi poistaa myös hiukkassuodatinta? Koska sitä ei lain mukaan saa poistaa, se on pakollinen päästöihin liittyvä varuste ja sitä valvotaan myös katsastuksessa ja autoa ei voi muutoskatsastaa ilman hiukkassuodatinta. Myöskään tehollista hyötyä hiukkassuodattimen poistosta ei saa. Muita pienempiä haittoja on egr:n poistossa mm. talvella havaittava moottorin hitaampi lämpeneminen ja hiukkassuodattimen poiston jälkeen osassa autoista saattaa pakokaasut haista voimakkaammalle.

Miksi pitäisi valita Powerbyte ohjelma / päivitys?

Päätöksen tekee toki asiakas itse, mutta alla muutama miettimisen arvoinen asia: Kehitämme ohjelmat itse ja käytössämme on merkkikohtaiset diagnostiikkalaitteet joilla voidaan tarkkailla kymmeniä eri parametrejä, joissain autoissa ei ole riittävää määrää antureita jolloin pystymme lisäämään ns. ulkoisen loggerin jolla voi nauhoittaa esim. pakolämpö, ahtopaine, ilma/polttoaine seos, suuttimien käyttöaste, polttoainepaine ym.

Nämä parametrit ovat todella tärkeitä kun suunnitellaan ohjelmistomuutoksia. Moni kertoo nykypäivänä myyvänsä ”päämiehen” tuottamia ohjelmia, eikö olisi mukavaa tavata ja jutella henkilökohtaisesti ohjelman tekijän ja asentajan kanssa, joka myös mahdollistaa yksilöllisten muutosten tekemisen esim. kaasupoljintuntuman ym. customointi. Tarkistamme myös aina ennen ohjelmointia, että auto on kunnossa ja pystymme antamaan apua myös autossa olevien vikojen selvityksessä.

Nykypäivänä jotkin toimittajat kilpailevat kenen ohjelmalla saa eniten tehoa tai vääntöä, mielestämme tämä on hieman väärä myyntivaltti. Monesti luvatuista tehoista ei myöskään saa minkäänlaista todistetta tai tehonmittaus on suoritettu vain ohjelmoidulla autolla, jolloin saavutettu muutos saattaa näyttää liian suurelta verratessa tehtaan ilmoittamiin lukemiin jos dyno näyttää isompia lukemia kuin siellä todellisuudessa on. Asiakkaan halutessa meillä mittauksen, mittaamme auton aina vakiona ja ohjelmalla, jolloin nähdään todellinen muutos. Me suunnittelemme ohjelmat myös niin, että moottorissa on mahdollisimman hyvä käyttöalue ja että moottoriin ja muihin komponentteihin kohdistuva rasitus on mahdollisimman pieni.

chiptuning
voimaa ohjelmoinnilla
kilpa-auton säätö
Audi chiptuning
Chiptuning
ecu upgrade

Pyrimme tarjoamaan luotettavia ja toimivia ohjelmistomuutoksia suorituskyvystä tinkimättä!